- Home
- Inspiratie
- Fashion Week Report: Zyanya Keizer & Verena Michels
Fashion Week Report: Zyanya Keizer & Verena Michels
Zondagmiddag mochten we het Amsterdamse Ketelhuis in voor een combinatieshow tijdens Fashion Week. Eerst stuurde de half-Mexicaanse Zyanya Keizer haar modellen op, en direct daarna was het de beurt aan de Duitse Verena Michels.
ZYANYA KEIZER – INCUBUS
Het gebeurt niet vaak dat we negatief zijn over een show. Maar bij Zyanya Keizer was er iets aan de hand waar we niet omheen kunnen. En we waren niet de enigen, want het gonsde door de zaal: dit leek verdacht veel op het werk van Iris van Herpen. Eenmaal terug op de redactie lieten we onze research skills erop los, en wat blijkt? Zyanya heeft stage gelopen bij deze ontwerpster waar we zo fan van zijn. We kunnen ons niet voorstellen dat ze haar stijl bewust zo duidelijk kopieert, dus we gaan er vanuit dat ze tijdens haar stage gewoon iets té goed heeft opgelet…
Helaas konden we lastig door deze constatering heen kijken. Je zou natuurlijk nog kunnen refereren aan dat te betwisten gezegde: ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’. Maar dan moet het dus wel goed gejat zijn, en niet een rip-off van mindere kwaliteit. Helaas was deze collectie nergens vernieuwend of inspirerend. En goed uit- en afgewerkt was het ook al niet: applicaties leken scheef opgenaaid, fringes waren slordig in model geknipt en pasvormen waren in een paar gevallen vrij onflatteus. Jammer, want juist daar had ze nog wat punten kunnen scoren. Trouwens, over fringes gesproken, zagen we die jurkjes niet – in strakkere uitvoering – bij H&M hangen, een jaar of wat geleden?
Om toch nog even positief te eindigen: credits voor de schoenen, die helemaal deel uitmaakten van de collectie. En de rook over de vloer, die vonden we ook wel lekker mysterieus.
Beeld: Linda Mosterd
VERENA MICHELS – TRÜMMERFRAU
Wat een dag was het gisteren voor de Duitse Verena Michels; wereldkampioen voetbal worden én een eerste echte eigen show tijdens Fashion Week. Verena koos ervoor om haar afstudeercollectie (Gerrit Rietveld Academie, vorig jaar) als basis te gebruiken, en deze uit te bouwen met nieuwe looks. Het afstudeerwerk hadden we vorig jaar al gezien, maar daar konden we mee leven, omdat het verre van een straf was deze ‘Trümmerfrau’-collectie nog eens van dichtbij te kunnen bewonderen.
Trümmerfrauen waren de vrouwen in Duitsland die na de Tweede Wereldoorlog verantwoordelijk waren hun eigen leven weer op te pakken. Ze ontwikkelden een DIY-cultuur, waarbij kleding werd gemaakt van allerlei overgebleven materialen. Dat deed Verena – net als aardig wat andere ontwerpers dit jaar, overigens – dus ook. Vooral met de bedoeling het publiek stil te laten staan bij de manier waarop we consumeren.
Als je het moet doen met wat je hebt, dan moet je creatief zijn. Verena is dan ook all about experimentele materiaalstudies, waar de mooiste dingen uit voortkomen. Zo maakte ze veel van haar stoffen zelf, voornamelijk van wol. Het resultaat is een collectie met een perfecte balans tussen knus en ruig. Zo laat ze bijvoorbeeld weer eens zien hoe lekker leer toch contrasteert met wol. De schortachtige jurkjes, grove breisels en diagonale roklijnen werden dus aangevuld met nieuwe ontwerpen, die een iets sportiever gevoel hadden. Niet in de laatste plaats door de glanzende jogging-achtige broekjes, natuurlijk.
Waarschuwing: symmetriefreaks zouden waarschijnlijk een rolberoerte krijgen bij het zien van Verena’s ontwerpen, waarin diagonale lijnen en off-center sluitingen twee rode draden vormen. Maar alles was zo mooi afgewerkt en viel zo prachtig, dat wij het juist wel lekker vonden.
Favoriet: de grofgebreide midi-jurk met boothals in lichtroze en off white.
Foto Verena en modellen: Omri Bigetz
Catwalkbeeld: Peter Stigter
Klik hier om het complete fotoverslag van Team Peter Stigter te zien.