- Home
- Inspiratie
- Duurzame mode in Nederland: de winnaar
Duurzame mode in Nederland: de winnaar
Tegenwoordig ligt de nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog. Iedereen lijkt zich bewuster te worden van de wereld en realiseert zich dat het nodig is om deze met respect te behandelen. Het kopen van biologisch voedsel en het gebruiken van biologisch katoen zijn ware trends geworden.
Rank a Brand is een organisatie die alle bekende merken in de gaten houdt wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er wordt gekeken naar het nastreven van goede arbeidsomstandigheden in de kledingfabrieken waar de kleding vandaan komt. Tevens wordt er gekeken naar het gebruik van groene stroom in de winkels en het beperken van CO2-uitstoot.
De modesector wordt al jaren gevolgd door Rank a Brand, er moest immers heel wat veranderen. De arbeidsomstandigheden in India en Bangladesh zijn nog steeds niet zoals deze zouden moeten zijn. Hierom keurt het bedrijf ieder jaar de Nederlandse modeketens. De ketens worden beoordeeld op een trendanalyse en de merken worden onderling vergeleken. Er wordt aan iedere keten een label gehecht; de labels lopen van A tot en met E.
Het A-label verantwoord een top merk en Rank a Brand adviseert dan ook om dit merk te kopen. Het laagste label, het E-label, scoort het slechtste en onderneemt niet duurzaam. Rank a Brand raadt af om kleding te kopen bij modeketens met dit label.
Winnaar
Om de duurzame mode in Nederland te beoordelen werden er 27 ketens vergeleken. Er is helaas geen A-label uitgereikt, maar H&M is de trotse winnaar met het best beoordeelde B-label. Hierop volgend zijn Vero Moda, Pieces en Vila ook voorzien van een B-label. Bekende merken als New Look, Primark en Zara kregen een C-label. De winkels die slechter presteerden zijn V&D, HEMA, WE Fashion en C&A: zij kregen een D-label. De winkels die we volgens Rank a Brand moeten vermijden zijn Cool Cat, M&S Mode, Action en Mexx: zij vertegenwoordigen het E-label.
De reden van de overwinning heeft H&M mede te danken aan het feit dat zij de lijst van toeleveranciers altijd bekend maakt. Niels Oskam, eigenaar Rank a Brand: “als marktleider nemen zij de verantwoordelijkheid en wij hopen andere merken te inspireren het gedrag van H&M op te volgen”. H&M zelf laat weten ontzettend trots te zijn op deze titel: “we werken iedere dag heel hard om onze producten, het bedrijf en de industrie er omheen duurzaam te maken. Er is nog veel te doen, maar deze prijs laat ons weten dat we goed op weg zijn”, aldus Helena Helmersson, hoofd Duurzaamheid bij H&M.
Duurzame projecten van H&M zijn onder andere de H&M for Water collectie, de Conscious collectie en de inzamelingsactie. Bij deze laatste actie kun je in ruil voor een kortingsbon oude kleding inleveren. Zij zorgen ervoor dat de kleding gerecycled wordt. Op deze manier kun je met gemak helpen om duurzaam met de wereld om te gaan!
Ben jij bewust bezig met duurzaam shoppen?