1. Home
  2. Inspiratie
  3. Made in Cambodja

Made in Cambodja

Door Michelle Laros - Dinsdag 01 April 2014 | 16:40

Bangladesh

We love budgetshoppen! We gaan dan ook graag met zijn alle naar de Primark en komen met zoveel tassen thuis dat onze kledingkast tot elke vierkante centimeter gevuld is. Maar heb jij er ooit bij stil gestaan waarom die kleding zó goedkoop is?

Check voor de grap een keer een aantal kledingrekken op labels. Wedden dat je negen van de tien keer ‘made in Cambodja’ of ‘made in Bangladesh’ tegenkomt?!

Oneerlijke handel
In landen als Cambodja en Bangladesh zitten vrouwen dagenlang met naald en draad onze kleding voor een miniloontje te maken. Daarom kunnen wij de kleding zo goedkoop inslaan. En dat is nog niet alles want de werkomstandigheden zijn ontzettend slecht. Niet eerlijk eigenlijk, deze vrouwen verdienen het om in het zonnetje gezet te worden.

De Schone Kleren Campagne
Als je weet onder welke omstandigheden jouw kleding gemaakt is, dan zit je nieuwe jurkje misschien een stuk minder lekker. Je kunt het ook zo zien; elk goedkoop jurkje is een goedkeuring van slechte werkomstandigheden. Maar gelukkig zijn er organisaties die zich voor deze arbeidsters inzetten. De Schone Kleren Campagne is zo’n organisatie.

De Schone Kleren Campagne heeft negen vrouwen uit Cambodja en Bangladesh gefotografeerd en geïnterviewd voor een tentoonstelling om ze onder de aandacht te brengen. Deze tentoonstelling is te zien t/m 25 april in De Balie in Amsterdam. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen bewust worden van de arbeidsomstandigheden daarom reist de tentoonstelling door verschillende straten in heel Nederland.

What to do?
Probeer maar eens mee te denken. Jij als Shopping Queen moet hier toch echt het fijne van leren. Bij elke aankoop in de Primark zou je even stil moeten staan of dit wel zo’n goed idee is om te kopen. Want je helpt de arbeiders er niet echt mee in Bangladesh. Probeer niet alleen je portemonnee maar ook je brein blij te maken.

Voor ons is het lastig om hier echt iets mee te doen vooral omdat de verleiding zo groot is. Ons Hollandse hoe-goedkoper-hoe-liever instinct zit helaas heel diep. Textielwinkels en handelaren zouden hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen. Zo doet H&M al een stap in de goede richting. Ook zijn er steeds meer winkelketens die met keurmerken werken. Beter dus.

Weet jij eigenlijk al of jouw favoriete merk aan duurzaam ondernemen doet? De Schone Kleren Campagne heeft dit voor je uitgezocht. Want het is niet alleen beter voor jou maar ook voor de dames in Cambodja en Bangladesh.

Lees ook