1. Home
  2. Inspiratie
  3. Modellen anno 2014: ‘anders’ is het nieuwe mooi

Modellen anno 2014: ‘anders’ is het nieuwe mooi

Door Britte Kramer - vrijdag 07 februari 2014 | 10:49

Modellen anno 2014

Model worden: een droom die tot voor kort voorbehouden was aan beeldschone, ranke meisjes van een jaar of 16 en een centimeter of 180. Maar: er is hoop. We voelen wat borrelen onder de oppervlakten van de modewereld. Steeds vaker zien we ze op catwalks en in bladen voorbij komen: ouderen, transgenders, excentriekelingen, mannen, getatoeëerden en gehandicapten. We zijn een beetje klaar met perfectie, en ‘anders’ is het nieuwe mooi. Tijd voor een opsomming van de belangrijkste trends op modellengebied.

TREND: het imperfecte model
The Guardian stelde laatst: perfectie is uit, ‘quirky’ is in. Het begon met een voorzichtige spleet tussen de tanden – denk Jessica Hart voor H&M. Toen was er ‘de nieuwe Kate Moss’, Moffy, die toevallig scheel kijkt. En nu heeft Diesel een prachtig model in rolstoel in de nieuwe campagne. Natuurlijk, het een valt niet met het ander te vergelijken, maar een ding is zeker: kenmerken die vroeger misschien als esthetisch gebrek zouden worden gezien, kunnen nu zomaar een belangrijke, herkenbare feature zijn. Laat het een les zijn: probeer je aparte, opvallende feature niet te verdoezelen – werkt niet en geeft je alleen maar een krampachtige uitstraling – maar heb lef, zet ‘m in de schijnwerpers en zie het als jouw speciale trademark.
Wie: 
Moffy en Jessica Hart.

TREND: het oudere model
Het complete internet was in rep en roer, toen de beelden van American Apparel-campagne Sexy Has No Expiration Date opdoken. Een vrouw van 62 – Jacky O’Shaughnessy – in sexy lingerie; hoe haalden ze het in hun hoofd! Wat deze stunt oplevert is een heleboel aandacht voor de Amerikaanse kledingketen, maar ook voor het vraagstuk waarom modellen altijd zo piepjong moeten zijn. Totaal niet representatief voor oudere vrouwen, die net zo graag shoppen. Fotografe Jip Broeks gebruikte dit gegeven vorig jaar voor haar afstudeerproject aan de KABK. Zij richtte modellenbureau Pretty Old Models op, en liet met haar foto’s zien dat oudere modellen minstens zo interessant zijn om naar te kijken als piepjonge.
Wie:
Jacky O’Shaughnessy en Cindy Joseph.

TREND: het transgender/androgyne model
De grens tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid in de mode vervaagt steeds meer. En vooral nu ook in de samenleving steeds meer begrip ontstaat voor genderkwesties, is het geen wonder dat je dat terug ziet in de modellen die deze mode showen. Toen HEMA een tijd terug androgyn (mannelijk) model Andrej Pejic in een bh hees was dat wereldnieuws. Inmiddels is warenhuis Barneys uit New York een campagne gestart met modellen van alle kleuren, maten en leeftijden, met als overkoepelende factor dat ze allen transgender zijn. Deze prachtige beelden. onder meer van de Nederlandse Valentijn de Hingh, kun je hier bekijken. Lees meteen even de mooie filosofie achter de campagne. Ook zijn er inmiddels drie vrouwelijke modellen flink naam aan het maken als mannelijk model. Echt waar.
Wie: Andrej Pejic en Valentijn de Hingh.

TREND: het rebelse/uitgesproken model
Modellen hoeven niet meer zo nodig een neutraal canvas te zijn. Sterker nog, hoe meer persoonlijkheid en eigenheid, hoe beter, zo lijkt. Regenbooghaar, tatoeages, piercings, het kan niet op. En eigenlijk is dat best logisch. Met een uitgesproken model – qua mening en/of uiterlijk – zet je duidelijk de vibe van je merk neer. Bovendien kunnen piercings uit, haren geverfd en tatoeages gecamoufleerd; al zien wij deze rebellenmodellen liever in vol ornaat. Inspiratie!
Wie: Cara Delevingne en Chloe Nørgaard.

TREND: het plus size model
Zou het er dan eindelijk toch echt van komen? De discussie is al jaren aan de gang, en langzaamaan zien we de echt ongezond magere meisjes wel van de catwalk verdwijnen. Bovendien: in plaats van het ‘ding’ dat het jaren was, lijkt het alsof meer en meer merken nu iets vollere modellen inzetten, zonder daar specifiek de aandacht op te leggen. Maar dit is een langzame revolutie, waaraan de meesten van ons toch echt zelf schuldig zijn, onbewust en ongewild. Feit: een jurkje – of broek, of vest – wordt namelijk duidelijk beter verkocht vanaf een sample size model, dan van een plus size model. Laten de merken dus vooral doorgaan met deze slow revolution, maar laten wij met z’n allen dan ook een handje helpen, en eens bewust kijken naar ons eigen gedrag.
Wie:
Tara Lynn en Robyn Lawley.

TREND: het mannelijke (Nederlandse) ‘it’-model
Zeker, mannelijke modellen waren er altijd al. Maar nog nooit stonden ze zo in de spotlights als nu. Voor het eerst horen, lezen, kennen we namen bij de gezichten (en lichamen). En, naast Spanjaard Jon Kortajarena en Amerikaan Sean O’Pry, zijn het vooral Nederlandse mannen die lekker aan de catwalk timmeren. Zien? Zie dit item van AT5 over modellenbureau I Am ELK – daarin vertelt Daan van Deen hoe hij zijn zwemcarrière opgaf om het lievelingsmodel van Versace te worden, en zie je de meer edgy Rian van Gend, die door alle aanvragen ook amper nog op Nederlandse bodem vertoeft. Ja, het mannelijke model krijgt naam en status, maar financieel hebben ze nog een boel te winnen. Waar topmodel Sean O’Pry het afgelopen jaar zo’n 1,5 miljoen binnenhaalde, was Gisele Bundchen goed voor een slordige 42 miljoen.
Wie: Rian van Gend en Daan van der Deen

Foto links en foto rechts: Jip Broeks
Foto’s midden: I Am ELK

Lees ook

Jurkjes.nl maakt gebruik van cookies. Doorgaan betekent akkoord.