- Home
- Inspiratie
- H&M kiest voor model met hoofddoek
H&M kiest voor model met hoofddoek
En meteen nog maar een H&M-nieuwtje erachteraan: na de niet al te slimme actie van eergisteren komt de modeketen nu een stuk positiever (of in elk geval: een stuk minder onhandig) in het nieuws. Wat wil het geval? Het merk koos voor de nieuwste campagne een model met hoofddoek: de beeldschone Mariah Idrissi. Go H&M!
Nieuwe it-girl
Mariah Idrissi (23) is vooral trots dat ze als eerste moslimmodel voor zo’n groot merk als H&M mag werken, en hoopt – net als wij – dat velen dit voorbeeld zullen volgen. Het voelt, legt ze uit, alsof eindelijk wordt erkend dat moslimvrouwen óók meetellen in de modewereld. Het was ook een beetje van de gekke natuurlijk: 1,6 miljard moslima’s, die binnen de (Westerse) mainstream mode nooit beelden hadden waarmee ze zich konden identificeren. De nieuwe it-girl (althans, daar gokken wij op) keek overigens wel even gek op, toen ze hoorde dat H&M in haar geïnteresseerd was voor hun ‘Close the Loop’-campagne : ‘Weten ze wel dat ik een hoofddoek draag?’
Niet altijd een hoofddoek gedragen
Waarschijnlijk was ze op dat moment aan het werk in haar eigen schoonheidssalon in Londen, waar ze zich dagelijks bezighoudt met het zetten van hennatattoos en het aanbrengen halal nagellak (!). Haar prachtige genen komen deels uit Marokko en deels uit Pakistan. Grappig genoeg heeft Mariah niet altijd een hoofddoek gedragen. Waar de meeste meisjes aan het begin van hun puberteit de doek al omknopen, deed zij het pas op haar zeventiende. Wel was het een heel bewuste keuze. Overigens benadrukte het kersverse model dat ze heel respectvol behandeld is tijdens de opnames. Zo zorgden de mannen op de set ervoor dat ze haar geen moment aanraakten, en werd er netjes rekening gehouden met haar wensen.
Close the loop
In het filmpje zie je een grote diversiteit aan mensen, en een duidelijke boodschap: (blij) zijn met wie je bent. Het doel van de commercial? Zorgen dat meer mensen kleding gaan recyclen. Wij vinden het een prachtige campagne, maar kijk en oordeel vooral zelf: